Hur många offer skall speedway få skörda?

Proffsboxning är förbjuden i Sverige. Eftersom man slår på varandras hjälmlösa huvuden! Att rusa fram på en speedwaycykel i 120 km/tim med relativt oskyddad kropp är däremot fortfarande tillåtet. Nyligen har ännu en tragisk olycka inträffat och ännu en av "mitt" hemmalag Smedernas åkare riskerar ett liv i rullstol! Det här är ju absolut inte klokt! Och nu kräver man säkrare staket! Oavsett att det som hänt, vilket är djupt, djupt tragiskt, så känns det för mig helt galet att en sport vars närmaste hela tiden driver upp tempot kräver att någon annan skall fixa säkerheten! Är detta inte klubbarnas ansvar?

- Tyvärr händer sånna här saker ibland. Det går inte att bygga bort olycksrisken i speedway, det är helt omöjligt. Så sa Smedernas ordförande, Göran Karlsson, efter förra årets tragiska olycka då den 17-årige Robin Johansson blev totalförlamad från bröstkorgen och neråt.

- Det går ju ut på att det ska gå fortare och fortare och fortare, säger samme Göran Karlsson efter den senaste olyckan då Kim Jansson skadades, förmodligen för livet. 

Det ska alltså hela tiden gå fortare, men någon annan ska se till att det sker på ett säkert sätt!? Skulle det inte vara precis lika spännande att vara speedwayåskådare om allt gick i några färre km/timme?

Det vore fel att säga att jag precis  fick motorsporten med modersmjölken, eftersom det ju var min pappa som stod för det intresset. Han hade nog gärna sett att jag ärvt hans intresse, men sorry pappa där uppe i himlen, det blev inte så. Jag är i alla fall övertygad om att han, som såg sin vän Joels son, Tommy Jansson, förolyckas i maj 1976, skulle ha hållit med mig. Stoppa vansinnet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0