Kommunalpolititk förutsätter fokus.

Nu vet jag att jag sticker ut hakan rejält. Och för att förekomma alla eventuella läsares häftiga reaktioner så vill jag först av allt slå fast: Jag ÄR barnvänlig och småbarnsföräldrar behövs i politken! En lokal mijöpartist går i dagens nummer av lokaltidningen Folket ut med budskapet att "om man vill ha kvar unga mammor i politiken behöver man ta fram en beredskap". Det håller jag med om. Men därifrån till att anpassa kommunala nämndsammanträden till just särskilt småbarnsföräldrars behov anser jag är att gå steget för långt. Kommunalpolitik förutsätter fokus, vilket är svårt att uppnå om 11 eller 9 ledamöter dyker upp med spädbarn i släptåg. vilket teoretiskt skulle blir konsekvenen, av lokala Maria Erikssons resonemang. Enligt min mening är det inte rimligt att förvänta sig att hela den kommunala demokratiapparaten skall anpassas efter det faktum att någon eller några av en nämnds ledamöter skall kunna ha med sina spädisar på sammanträdet! Det är för övrigt, fortfarande enligt min personliga mening, inte heller rätt mot barnen! Var tid har sitt, barnomsorg för småbarnföräldrar i politiken - ja! Men barn på sammanträden - nej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0