Politiker skall inte leka bolagsledning!

Ibland är jag lite slarvig med att läsa den ena av hushållets bägge morgontidningar. Av den anledningen blev jag först idag uppmärksammad på att "bloggkollega", tillika styrelseordföranden i det av Eskilstuna kommun heläga bolaget Eskilstuna Energi&Miljö AB, gjort ett märkligt uttalande i Tidningen Folket. Uttalandet grundar sig på bolagets behov att höja taxorna. "-"Energi och miljö skulle behöva höja sina taxor ännu mer", säger Ann-Sofie Wågström och fortsätter: "-Vi tar inte ut någonting som vi inte måste. Vi har tvärtom gått till kommunfullmäktige, vår ägare, och ber att få skjuta på vissa projekt för att slippa fler kraftiga höjningar."  Nu underlättas väl i och för sig ett sådant samtal mellan "ägare" och "ägd" eftersom Ann-Sofie som ledamot av kommunfullmäktige dessutom kan tala för ägaren, Eskilstuna kommun. Här sitter fru W således på två stolar. Men den ena stolen tycker jag det verkar som att hon vinglar lite på, nämligen den hon sitter på som styrelseordförande i ett aktiebolag. Om inte en styrelseordförande har vilja och förmåga att till varje pris tillvarata bolagets intressen t ex vad gäller viktiga investeringar, vem 17 skall då förväntas göra det?

Många politiker gör bra jobb, men att sitta i bolagsstyrelser är definitivt inte deras styrkor!

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Hej Anitha!

Vattenplanen och restmaterialplanen som driver upp taxorna togs fram före min tid i Energi & Miljö AB. Nog trodde jag att man hade räknat på vad dessa projekt skulle komma att kosta bolaget och därmed taxekollektiven.

Men det har nu visat sig att det hade man inte gjort vilket jag nu har tagit tag i.



Vi håller som bäst på med att gå igen alla stora investeringar som dessa planer gett upphov till. Fullmäktige måste nu få se de ekonomiska konsekvenserna och ge oss en signal om vi ska köra på eller dra i bromsen.



Att jag sitter i fullmäktige är ju bara bra det är ju där de politiska diskussionerna om detta ska tas. Att det inte redan gjorts kan jag inte ta ansvar för.



Om man resonerar som du gör ska ju inte heller några nämndordföranden sitta i fullmäktige.



Både nämnderna och bolagen har ju en utförande roll, eller hur? Det är ju faktiskt fullmäktige som beslutar vad nämnder och bolag ska utföra.



Energi & Miljö skulle faktiskt kunna vara i förvaltningsform det också men nu har man av olika skäl (mest skattetekniska) valt bolagsformen.



Hälsar

Ann-Sofie

2008-11-06 @ 21:10:59
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Hej igen!

Jag kom på några saker till.



Vem skulle få svara på alla frågor och interpellationer om ingen i bolagsstyrelserna sitter i fullmäktige?



Vi sitter ju där på politiska mandat och tar därmed ett politiskt ansvar för verksamheterna.



Ann-Sofie

2008-11-06 @ 21:23:21
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: Anitha

Nämnder kan enligt min mening inte jämföras med bolagsledningar. Aktiebolagslagen lever sitt liv. Svar på frågor och interpellationer tror jag mycket väl kan hanteras utan att den som svarar sitter på ett permanent mandat. Oaktat skäl så har man ju ändå valt bolagsformen och då menar jag att man skall löpa linan fullt ut, dvs spela på samma villkor som andra bolag.

2008-11-06 @ 22:39:23
URL: http://anithas.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie Wågström

Om vi i styrelsen för EEM "bara" hade bolagets bästa för ögonen då hade vi givetvis inte byggt ut vatten och avlopp här och där i kommunen. Vi hade inte byggt en biogasanläggning eller en sopsorteringsanlägning och så vidare. Det är dessa verksamheter som "tär" på bolaget och som ger ökade taxor.

Om målet för bolaget var att göra vinst då hade vi "bara" satsat på att producera el och elcertifikat som vi kunnat sålt med stor vinst på elbörsen. Men nu ser ju inte verkligheten ut så.

Vår ägare, KF vill använda bolaget för andra mer "politiska" syften.



I vilket privat bolag sitter inte "aktieägare" i bolagsstyrelsen?

2008-11-06 @ 23:04:29
URL: http://annsofiewagstrom.wordpress.com
Postat av: peo

Vilka bolag spelar inte på ägarens villkor ? Det brukar liksom vara ägaren som vill ha avkastning.... å andra sidan på borgerlig sida så är det skillnad på intjänade pengar beroende på om de går in i fonder eller fickor eller om de går in i offentlig verksamhet.... eller hur ?

2008-11-06 @ 23:45:06
URL: http://peowagstrom.wordpress.com
Postat av: Strangeness

Oj, jag tror det här var en riktigt öm tå som blev trampad på.

Bör man verkligen uttala sej som Ann-Sofie gör här om det bolag man har ett ordförandeuppdrag i? Är det personliga åsikter eller är det EEM's talan som förs?

"Om vi bara tänkte på bolagets bästa..."

Det är väl precis det en styrelse är till för.

Här skylls det på en massa omständigheter och gamla beslut, oprofessionellt enligt min mening!

2008-11-07 @ 15:28:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0