Julen är här...

Fem måsten för att det skall bli jul: Skinka, köttbullar, sill, snaps - och såpskurade golv. Doften av såpa ger mig så starka barndomsminnen. När man gick och la sig var det ett lätt kaos i hemmet med skinka i ugnen, sillinläggning, strömmingsrullader, köttbullerullning etc etc på gång i köket. Men när man tassade ut i köket på morgonen var det som om en ängel hade varit på besök under natten. Inte ett spår av kaos. All mat var tillagad och undanstoppad och köket var skinande rent och doftade såpa. Det var ju mycket riktigt en ängel som hade varit där. Min heltidsarbetande mamma, som drog ett tungt lass för familjen hade naturligtvis varit uppe halva natten och fixat och donat. "Snön lyser vit på taken, endast mamma är vaken..." Sedan länge står jag ju själv för såpdoften. Vill för säkerhets skull helst vara sist ur köket kvällen före dopparedagen och det sista jag gör är att ta fram skurhink och mopp. Och när jag kommer in i köket på julaftons morgon så är det som om någon annan än jag ändå har fixat allt och jag känner precis samma känslor av julstämning och förväntan som när jag var barn. Magi!

Eftersom vi skall tillbringa kvällen före dopparedagen hos svåger och svägerska fick jag tjuvstarta med såpan redan igår så möjligen har doften lagt sig till imorgon bitti. Kan hända jag ändå drar ett tag med moppen innan jag går och lägger mig, bara för att vara på den säkra sidan... God Jul på er alla!


Kommentarer
Postat av: Irene

Kära syster. Jag läser dessa rader med tårarna fallande nerför kinderna. Vilka underbara minnen!



Mamma satt uppe hela nätterna innan jul och sydde dockkläder och gjorde julklappar åt oss. Minns mina hemsydda Barbiekläder som jag faktiskt har delar av kvar än idag!! Inga köpekläder gick upp mot dessa. Guldlamé och spets från Palmas konditori var en av huvudingredienserna i min Barbies brud- och balklänning (jag fick aldrig någon Kendocka, men jag fick låna min kompis Lenas Ken när dom skulle gifta sig). Och nån gammal udda handske blev med lite virkade kanter till en tuff dress med jacka, skinnkjol, stövlar - det var magi!!



Jag har också några speciella minnen för jag minns att jag gick ut i köket och smygsmakade på sillen!Det var särskilt spadet jag var ute efter! Och köttbullarna. Vår älskade Mamma kunde göra de godaste köttbullar till minst 10 personer på 2 hg köttfärs! Den smaken går inte att återskapa även om man säger sig att inneha det äkta originalreceptet!

För det var en hemlig ingrediens som hon la i och som inte går att köpa för pengar, nämligen moderskärlek..... Pappa gjorde väl sitt bästa genom att hålla sig undan från stöket som pappor gjorde på den tiden och vid spisen var han väl en gång om året - när knäcken skulle göras. Men den var han bra på!!



Detta bär jag med mig i mitt hjärta och det har vi väl försökt att ge vidare till våra barn i vår tur. Även om tiderna är annorlunda nu.



Grattis till en underbar, stor familj! Jag blev glad igen när jag läste "reportaget" från La Famiglias traditionella julträff :-)



God fortsättning!



Irene

2009-12-25 @ 12:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0