Koka inte soppa på dina kassakvitton...

I dagens aftonbladet.se kan man läsa om nya, allvarliga hälsohot som tornar upp sig i horisonten. Nu är det kassakvitton (?) man ska akta sig för! Milde himmel. De förargliga kassakvittona lär ska innehålla bisfenol A. Lägg detta till transfetter, glutamat, färgämnen, konserveringsmedel etc. Nu känner jag att jag verkligen lever farligt, i botten av min handväska trängs nämligen en ansenlig mängd av just kassakvitton. Något lugnare blev jag av en läsarkommentar till artikeln där det dock påstås att det endast är i uppvärmning som disfenol a migrerar och att man alltså behöver äta soppa kokad på sina kvitton för att vara i riskzonen. Det är ju bara i slutet av månaden jag kokar soppa på mina kvitton...

Kommentarer
Postat av: Q

Tyvärr är det så att bisfeol ligger så löst på kvittot att det migrerar vid hudkontakt. Det var det den ena forskargruppen visade.

Så du kan inte ens göra kall soppa på dina kvittona...

2010-08-12 @ 09:45:13
Postat av: Jonas

Den stora frågan är varför man tillsätter bisfenol A i kassakvitton. Vad gör denna kemikalie för nytta där? Vi som konsumenter skall inte behöva oroa oss över att få hormon störande kemikalier i kroppen via kassakvitton och nappflaskor. Är bisfenol A så farlig som dom säger så borde skiten inte få användas över huvud taget.

2010-08-16 @ 23:41:10
Postat av: Anitha

Q och Jonas: Tack, ni har naturligtvis helt rätt båda två!

2010-08-17 @ 17:35:37
URL: http://anithas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0