Saxat ur dagens tidningar...

Några reportage i dagen lokala tidningar har fått mig att göra några reflektioner...

Hällbyborna är upprörda

Kommunen planerar att inrätta ett sk lågtröskelboende för alkoholister på det nedlagda äldreboendet, Hemlaås. (Lågtröskelboende betyder att man inte förväntar sig eller ställer samma kvar på rehabilitering, utan man får vara lite onykter, min anm.) Förslaget har fått många Hällbybor att engagera sig i frågan. Eller snarare mot. En av de protesterande säger, enligt artikeln som fanns att läsa i den elektroniska upplagan av den mindre av de två lokala tidningarna (den större valde att bara presentera artikeln i papperstidningen, förmodligen för att de tror att många rusar till Pressbyrån av intresse att få veta mera om vad man säger i Hällby) – Jag flyttade hit för tre och ett halvt år sedan för att kunna låta mina barn växa upp i en trygg miljö, i den här idyllen.

Jag undrar lite stillsamt vad det är man är så rädd för. Nu vet jag inte exakt hur många sk trötta fyllegubbar man har tänkt sig att härbärgera, men för egen del bor jag mitt i stan och stöter praktiskt taget dagligen ihop med ett antal rejält påverkade personer i olika åldrar (och ibland tror jag nog det inte är av "bara" alkohol). Det är djupt tragiskt och visst kan det vara otrevligt, men för de mesta har dessa personer fullt upp med sitt.

Dessutom har jag bott i Hällby. Jag skulle rekommendera dem som nu protesterar att ta en promenad någon fredag- eller lördagskväll runt Konsum eller busshållsplatsen i Gustavsborg när nattbussen kör hem deras ungdomar. Bara för att titta närmare på "idyllen".
 

Brott/Blåljus

Den större av de två lokaltidningarna har börjat fokusera på kriminalitet och inrättat en ny avdelning, brott/blåljus. Min inställning till denna nymodighet är kluven. Visst, är det viktigt att rapportera om allvarlig brottslighet, men att "blåljusa" upp mindre kriminalitet tror jag dessvärre underblåser den många gånger (men inte alltid, så klart) obefogade otrygghetskänslan som många upplever i vårt kära Eskilstuna. Det har länge funnits en negativ bild av Eskilstuna i omvärlden, vilken successivt tvättats bort av många goda krafter som samverkat. Jag tror att "skitnyheter" under rubriken Brott/Blåljus kan återuppväcka denna negativa bild och kanske till och med göra att fler vuxna och äldre drar sig för att vistas ute och därmed faktist bidrar till att "släppa fältet fritt". DET är inte vad vi behöver. 

Bland de stora "blåljusnyheterna" idag kan vi läsa om en marijuanaodlare som födde upp kackerlackoren polis som snodde ur cafeteriakassan. Och så om en som spottade på en sj-anställd!

Jag försvarar ingalunda något av ovanstående tilltag, men kan inte se allmänintresset i denna nivå på nyhetsrapportering. För mindre än ett år sedan satsade samma tidning stora resurser på att göra en särskild tidning med bara positiva nyheter...



Kommentarer
Postat av: Carolina

Eller hur? Visst blir man lite trött på all denna upphausade farlighet..

Och dom sk.fyllona tar sig inte direkt med ljusets hastighet och rånar någon.. Det mesta som händer är väl ett litet tillrop och ett och annat vingel:).

2010-06-02 @ 19:26:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0