1177=håll dig borta från sjukvården NU...

Det har nu gått 10 dagar sedan jag vurpade utanför Handelsbanken och skaffade mig en rejäl smärta i bakdelen. Den har suttit i sedan dess. Naturligtvis tror jag inte att jag är döende, men jag rör mig långsamt och framför allt försöker jag undvika att böja mig, då är det värst. Rörelser som t ex att ta på sig strumpor eller böja sig ner och ta ut en gratäng ur ugnen är allra värst. Min omgivning har tjatat på mig hela helgen att jag skulle söka läkare och igår bestämde jag mig för att lyda. Började således dagen med att ringa 1177. Det är så man gör nuförtiden! Efter diverse knappval får man vänta i luren på sin tur. Det tog dock inte alltför lång tid innan det blev min tur och en levande människa talade i mitt öra. Efter att jag beskrivit det hela tyckte hon att jag skulle kontakta min vårdcentral och erbjöd sig att koppla över. Nya knappval och till slut ett intalat meddelande som upplyste mig om att jag skulle bli uppringt ca kl 10.15. På slaget 10.15 ringde en sjuksköterska från Vårdcentralen och jag drog historien på nytt. Hon konstaterade dock att jag ju är listad hos en privatläkare och därför skulle vända mig dit!? Sagt och gjort. Ringde privatläkaren som hade tid att "titta" på mig på onsdag,dvs om två dagar. Vad göra? Min envisa yngsta dotter övertalade mig om att jag skulle ringa tillbaka till vårdcentralen (som jag för övrigt bor max 100 m ifrån) och kräva att få komma dit. Letade fram telefonnumret, slog det men möttes av meddelande om att numret var ändrat. Till 1177!! Alltså tillbaka till ruta 1. Knappval, väntetid och till slut en mänsklig röst. Uppenbarligen inte densamma som vid mitt första samtal. Till skillnade från den första som tyckte att det efter 10 dagar var dags att bli undersökt så försökte nu kvinna nummer två förklara för mig att det tar JÄTTELÅNG tid innan det går över när man slagit i svanskotan rejält. Det var minsann bara att bita ihop och fortsätta äta värktabletter.

Dottern hävdar att 1177 är till för att hålla oss borta från sjukvården. Tror hon har rätt...

Kommentarer
Postat av: Irene

Kära du, jag tror dottern har rätt. Det är nog bättre att försöka med någon gammal huskur á la häxa. Finns Ormsalva på hälsokostbutiken! Tigerbalsam? Värmedyna? Voltaren? Bastu? Whisky?

2009-12-28 @ 14:25:59
URL: http://gryningsljus.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0