Fusk på HM?

På eftermiddagen tog MiML och jag en biltur för att jag skulle få köra den nya bilen som hämtades ut förra veckan. Så här ser den ut, fast riktigt vit (förutom skiten som stänkte upp på den idag eftersom jag lyckades pricka varenda vattenpöl, enligt MiML) :



Idag medgav dock inte vädret att köra med taket nerpackat i bagageluckan...

Vår biltur gick till ett ganska stort köpcentra i stans ytterområde där ett antal butiker förärades (?) med besök av oss. På HM hittade jag ett par plagg som jag bestämde mig att prova. MiML var ganska trött på att knata runt så han fick följa med in i provhytten där det fanns ett stol som han kunde vila sin stackars kropp på. Denna del av berättelsen är dock inte tillkommen för att någon skall tycka synd om honom utan bara för att han i det som kommer utgör en del av beviskedjan. Det visade sig nämligen att man på HM i detta köpcentra har monterat en lightvariant av lustiga-huset-speglar! För egen del såg jag direkt att det var något som inte stämde när jag stod där och tittade mig i speglarna. Det gavs möjlighet att se sig själv från både fram- och baksida. Visserligen är det inte så ofta jag ser mig själv bakifrån men jag har en ganska hyfsad  uppfattning om hur jag ser ut framifrån. Och den uppfattningen stämmer då rakt inte med den bild som visades i speglarna på HM! Efter mycket övertalning lyckades jag övertala MiML att också göra spegeltestet. Efter att ha vridit och vändit på sig några gånger gjorde han något som i vår parrelation inte hör till det vardagliga. Han sa "Du har faktiskt rätt", man blir längre och smalare!

Avslöjandet av detta  förorsakade blandade känslor. Fuskar HM medvetet med speglarna för att vi medelmåttiga skall känna oss lite mera fotomodelliga? Svaret är för mig rätt givet. Visst, det hade ju varit lite nice om jag hade kunnat lura mig själv att jag verkligen ser ut som hon i spegeln. Det trista är ju dock att omgivningen oftast inte använder just det perspektivet. Samtidigt vill jag egentligen inte alls reagera på det sättet utan tycker att man skall kunna känna sig nöjd med sitt "rätta jag". Summan av kardemumman blev i alla fall att vi gick ifrån butiken utan att handla något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0