Totalflytt eller totalt förvirrad flytt?

Kan inte riktigt hålla mig borta. Måste beskriva själva flyttäventyret innan detaljerna faller i glömska. Vi hade alltså bokat totalflytt, vilket betyder att packning ingår. Jag inväntade de sk flyttkarlarna i lägenheten i torsdags morse. De infann sig kl 07.30. Instruktionen vi fått innan var att vi inte skulle tänka på något mer än att så snabbt som möjligt försvinna från lägenheten och hålla oss borta för det skulle gå i ett huj. Det hade aviserats 4-5 man och vi skulle bara vara i vägen. Sagt och gjort. MiML hade redan dragit iväg till nya huset med lite privat packning och jag skulle komma efter så snart gubbarna hade kommit.

Lite förvånad blev jag när de kom. De var bara 3 stycken, varav en iförd linne och vita capribyxor! Nåväl tänkte undertecknad, de vet väl vad de gör. Efter att ha visat dem runt i både källare och vind mm förflyttade jag mig till vår nya adress för att invänta det första lasset. Det var sagt att det skulle köras i två etapper och vi hade förvarnats om att det skulle ta hela dagen men vara totalt färdigt vid 18-20 tiden. Det blev en lång väntans dag. Vid 15-tiden dök de så upp med lass nummer ett, vilket i huvudsak bestod av större möbler. Att tömma lasset gick relativt snabbt och vi försäkrades om att resten var packat och klart och i princip bara skulle hämtas. Efter att den sista möbeln var lossad gav de sig i väg. Ny väntan inträdde. 

Vid 22-tiden dök älskade sonen David med gravid flickvän Mia upp, nyfikna på att se hur det hela gick. Som tur var så nyfikna att de stannade kvar ända tills lass nummer två anlände. Efter klockan 01.00! Vid 23.30-tiden var i alla fall jag helt övertygad om att dem hade tuppat av alla tre för då ringde jag och frågade om det hade hänt något. Nej, då. -Vi håller på och tömmer vinden och har bara lite kvar så vi kommer strax. Strax visade sig alltså vara cirka kl 01.00.

Två av de tre flyttkarlarna verkade ha ett hum om vad de sysslade men han med de vita byxorna gjorde mest intryck av att vara deras maskot. Han överansträngde sig alltså inte. Vid den här tidpunkten, då det dessutom var kolsvart ute, var jag helt övertygad om att det var gudar som hade sett till att älskade David dök upp när han gjorde och trots att han tillbringat hela dagen med höbärgning faktiskt stannade vid mammas sida until the bitter end. Han är nämligen inte bara smart, han är också råstark! Hade inte han varit på plats så är jag övertygad om att flyttkarlarna inte bara hade behövt avboka sitt hotellrum i Stockholm, vilket de gjorde. De hade nog fått avboka nästa dags flytt också.

Nattmörkret gjorde det helt omöjligt att identifiera vissa saker och vid den här tidpunkten var vi så djävla trötta så vi sa, bara släpp grejerna. Vilket ledde till att vi hade hela trädgården, ja den är ju iofs inte så stor, men ändå, fyllt med flyttkartonger och diverse (ja, verkligen diverse) lösöre. Kl 02.30 var allt lossat och vi så när stupade i våra sängar, som den gulliga gravida hade bäddat åt oss. 

Att totalflytt skulle innebära att vi skulle få det mesta av våra kläder, dvs sådant som man normalt förvarar i hyllor eller lådor, samt allt linne, handdukar, lakan, gardiner, dukar etc i svarta sopsäckar var något av en överraskning. Hade jag vetat det så hade jag väl själv dumpat grejerna i svart plast. Då hade jag i alla fall haft lite koll. Det blev alltså ett spännande moment att öppna varje säck. Och spännande hade vi länge. Minst 25 gånger! 

Att begära fast pris, inser jag nu var ett genidrag!

Det finns mer att tillägga, men jag sätter punkt här. MiML ropar att det serveras en drink i trädgården, en ny upplevelse.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Lillebror är världsbäst!

2009-07-05 @ 22:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0