Vem skulle kunnat rädda tidningen Folket...

En av tidningen Folkets läsare har startat en kampanj för att bevara tidningen Folket som nyhetstidning med anledning av att tidningens ägare beslutat att göra om Folket till en så kallad endagstidning. Initiativet är naturligtvis värt all respekt, inte tu tal om saken! Vad världen behöver är inte mindre personligt engagemang, tvärtom! Tidningen Folket (s) ägs sedan cirka 10 tillbaka av Eskilstuna-Kuriren (liberal), vilket naturligtvis är en ytterligt ovanlig situation. Redan då för 10 år sedan var Folket nedläggningshotad och trots flera tidigare initiativ hade man inte lyckats stärka sin position. Utvecklingen  är mer än väl beskriven av Eskilstuna-Kurirens ledarskribent Alex Voronov. Och jag ska inte ens ge mig in på att försöka konkurrera om beskrivningen, det kunde inte skett på bättre sätt.

Anna Leopoldotter-Olsson, som initiativtagaren av den nu aktuella kampanjen heter, har startat en grupp på Facebook, "Rädda Folket som Nyhetstidning" där Yours truly imorse dök upp. Helt utan eget initiativ. Sådant irriterar. Jag vill själv bestämma vilka grupper jag ska stödja. Efter viss möda lyckades jag trassla mig ur gruppen.

Nu tillhör detta hushåll, till yttermera visso, den ständigt sinande kadern av prenumeranter till den nedläggningshotade dagstidningen. Inte för att vi delar dess politiska värderingar utan för att de enligt MiML är bra på sportreferat. Det är min absolut bestämda uppfattning att den demokratiska processen är betjänt, av för att inte säga beroende, av att det förs en sund och levande debatt och ur ett sådant perspektiv är det naturligtvis uppfriskande med två morgontidningar med olika politisk värdegrund. Underlaget för en sådan debatt måste dock komma ur frivillighet och engagemang, inte konstgjord andning. Sanningen är dessvärre att tidningen Folkets prenumeranter ständigt och stadigt har minskat till antalet. Inte i huvudsak för att de sagt upp prenumerationen på grund av missnöje med tidningen. De har helt enkelt dött en naturlig död. 

Det enda som skulle ha kunnat rädda tidningen Folket kvar som dagstidning hade naturligtvis varit att det hade varit tillräckligt många Eskilstunabor som tyckt att det varit värt att betala för en prenumeration. Att kräva av tidningens ägare att de till varje pris ska fortsätta att pumpa in andra pengar för att till varje pris hålla Folket vid liv är osunt. Det har inte med demokrati att göra och det är faktiskt inte en mänsklig rättighet att läsa tidningen Folket varje dag. Och som sagt, jag prenumererar redan...

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Anitha!

Tack för dina fina omnämnanden. Det glädjer mig att du och jag ser likadant på vikten engagemang samt den av en mångsidig nyhetsbevakning. Vad synd att du ville "trassla dig ur", när nu så är fallet.



Jag förstår irritationerna om att man "plötsligt är med i en grupp man inte fått välja själv". Jag kan inte ändra på hur FB sköter den saken (just nu i alla fall). Det är olycklig att den som la till dig inte visade omdömet att förklara hur du skulle ta dig ur på ett enkelt sätt. Vidare tycker jag även att det är mitt eget ansvar som nu skaffat FB, att ta reda på mer om hur FBs system fungerar. Det vi ser i irritation är en konsekvens av en marknad med monopol.



Jag uppmanar som du säkert förstått, alla människor som delar grundläggande demokratiska värderingar att stanna kvar som stöd. Demokratiska frågor äger större väsentlighet än partifärger i mina ögon.



Allt gott oavsett ditt framtida deltagande och låt oss hoppas att Folket får fortsätta berika Eskilstunaborna med bla sporten.



MVH

Anna

2012-04-21 @ 20:11:43
URL: http://http:/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0