Jimmie Åkesson kommer nog att få motionera...

Idag öppnades riksdagen på allvar. Inför öppnandet samlades riksdagen, kungahuset med flera till gudsjänst i Storkyrkan. Men när biskopen i Stockholms stift, Eva Brunne, i sin predikan nämnde rasism och främlingsfientlighet fick Sverigedemokraterna nog och lämnade kyrkan i protest. De tog åt sig! Osedvanligt korkat och ohyfsat enligt min mening. Och om SD skall fortsätta lämna lokalen varje gång dessa ord nämns så kommer de sannolikt att även rent fysiskt att få motionera en hel del i riksdagen under de kommande fyra åren. Såvitt jag kan läsa mig till nämndes inte Sverigedemokraterna - och inte något annat parti heller för den delen - i hennes predikan. Avgör själva. Om inte en av den svenska kyrkans företrädare har både rätt och skyldighet att vid varje tillfälle predika antirasism, humanism och tolerans, ja då vet jag inte vem som skall göra det... Förmodligen har Åkesson och hans kamrader kommit till viss insikt för senare under eftermiddagen bad de om ursäkt - till kungen!?

Kommentarer
Postat av: Niclas

Kyrkan ska vara ett ställe där ingen ska behöva känna sig uthängd. Jag är troende kristen och hade jag varit Jimmie Åkesson hade jag blivit både väldigt ledsen och känt mig förådd då biskopen refererar till protesterna på Sergels torg mot Jimmie Åkesson och SD.

Och dessutom sammanblandar ordet rasism med uppfattningen att man ska ta emot färre invandrare, det är två väldigt olika saker.

2010-10-05 @ 17:59:07
Postat av: Anitha

Håller inte med.

2010-10-05 @ 20:44:12
URL: http://anithas.blogg.se/
Postat av: Anonym

En bra slutsats!

2010-10-06 @ 17:04:20
Postat av: Magnus

Nej de tog inte åt sig!



Kyrkan ska inte ta politisk ställning på det är sättet. Det måste bli slut på att man kallas rasist för att man har synpunkter på invandringen. Många utlandsfödda, svarthåriga har ju röstat på Sd.

2010-10-06 @ 22:15:37
Postat av: Zral Nosh

Men Anitha då... Så här lång tid efteråt när du fått underlag så du bör förstå vad som hände inte skulle ha förekommit från prästtokan, behöver du väl inte låta som en pk-megafon? Tar ni i FP också order ifrån partikansliet utan att ägna frågorna en endaste egen tanke? Lika hjärntvättade eller kuvade som framförallt i S och V, men också resten av riksdagspartierna?



Du som är intresserad av kultur får här två bra tips som leder fram till nya insikter.

- http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2044

- http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=2049

2010-11-14 @ 07:33:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0