Julen står för dörren och vi drar...

För första gången i MiML:s och mitt gemensamma liv skall vi tillbringa både jul- och nyårshelgerna låångt borta! När det hela bestämdes någon gång i oktober kändes det mer än rätt att göra. Under vårt gemensamma liv har vi tillbringat 99 % av de passerade "aftnarna" på tu man hand. Det har varit mycket trevligt och oftast avslutats med midnattsmässa i en närbelägen kyrka. Utom den första då vi efter att ha inmundigat sill och tillhörande drycker la oss ner för att vila en stund och försov. Vi vaknade först efter att det hela hade börjat och slutade med att vi tog en sen promenad runt Fors kyrka. Detta år, however, skall vi alltså dra till Sharm el Sheik i Egypten. En starkt bidragande anledning är att vår växande familj, med barn som ständigt förökar sig, fått allt tuffare med logistiken för att tillfredsställa allas behov av umgänge. Av någon outgrundlig anledning verkar själva julafton vara lite helig. Vi som lever i en "korsbefruktad" familj, har dock inte tagit detta så fruktansvärt allvarligt. Vi har tyckt att det faktiskt inte spelar så himla stor roll vad det står för dag i almanackan då vi träffas. Oftast har det varit på annandagen eller ibland juldagen då hela den grekiska familjen strålat samman runt vårt matsalsbord. Nu har som sagt familjen vuxit, och pressen på den yngre generationen blivit allt större. ALLA vill ju umgås med dem just på julafton. Så lite för att befria dem från press ifrån just oss så väljer vi i år att dra till sydligare nejder. Som av ett under har jag på detta äventyr också lyckats dra med Syster Yster med sambo. HON fattar fortfarande inte hur det gick till. Men så är det. Och nu är det bara en vecka kvar.

Tack vare detta, kan i alla fall MiML och jag se fram emot att imorgon få umgås med ALLA våra barn och såväl deras respektive som avkommor. Vi skall nämligen allesammans sammanstråla på ett slott i Sörmland för att avnjuta julbord. Detta ser jag fram emot mycket. Inte minst för att jag själv slipper stå vid spisen och istället kan umgås med de mina. Och till på köpet så tar någon annan hand om disken. Kan det bli bättre? Lite "ågren" har jag dock. Jag saknar verkligen att pynta och greja inför julen! Det enda i vårt hem som lite granna påminner om julstämning är en elektrisk ljusstake i ett av köksfönstren. Det känns verkligen lite "fattigt", men nu är det så bestämt så det gäller att hålla ut! God Jul på er alla där ute!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0