Tekniken är med mig - not!

Krånglet med vår stationära dator går nu in på tredje kapitlet. I går kväll kom den hem från sjukhusvistelse nr 2, nu försedd med nytt grafikkort. Förra gången med nytt moderkort. Imorse kopplade jag ihop alla sladdar och blev rasande lycklig när jag kunde konstatera att allt innehåll var helt intakt. Glad i hågen kastade jag mig över diverse Internetsidor, kollade mailen etc, etc. Och vad händer? Bäst som jag sitter och läser på en Internetsida knäpper det till och skärmen blir helt svart "Monitor going into sleeping mode" !? Själva datorn, eller dumburken som den numera kallas av mig, brummade och verkade kicking and alive.
Jag knäppte av och på strömbrytaren till bildskärmen, nytt meddelande  som informerade om "No input signal" Provade regel nr 1, dvs att starta om datorn. Kontakt! Surfade runt en liten stund för att strax råka ut för samma sak, svart skärm! Telefonsamtal till supporten, som var av den uppfattningen att man möjligen skulle ha behöta installera om Windows!? Detta, mina vänner, innebär att allt som finns lagrat försvinner puts väck ut i cyberrymden! Supporten, som var en smart kille föreslog att jag skulle skynda mig att göra en back up (vår dator är försedd med en extra löstagbar hårddisk med ett rejält och helt outnyttjat lagringsutrymme!) Jag följde rådet och kopierade allt jag kunde hitta till den lösa hårddisken. Bara några minuter efter den operationen dog skärmen på nytt.
Samtal nr 2 denna dag till supporten, som instruerade mig om hur jag skulle ominstallera Windows. Sagt och gjort, det hela tog drygt 10 minuter. Därefter skulle jag enligt samma support uppdatera Windows och sen skulle det sannolikt gå som tåget igen. Tillåt mig le! Vad som hände var att skärmen istället visade nytt felmeddelande,"System Configuration Error". Det hela såg både allvarligt och läskigt ut och jag var för en kort stunde beredd på att hela dumburken skulle explodera. Samtal nr 3 till supporten resulterade i att burken nu ska tas in för tredje gången! Jag tar mig för pannan. 

 To be continued...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0