Nationaldagsfirandet avklarat för i år

Sedan några år tillbaka bor jag och MIML (Mannen I Mitt Liv) centralt i stan, med magnifik utsikt över stadens torg. På köpet fick vi möjligheten att delta i den officiella invigningen av  den svenska nationaldagen. Det tillfället har vi utnyttjat nästan varje år sedan vi flyttade hit. Strax före 08.00 på morgonen den 6 juni smyger vi ut och förenar oss med den lilla skara på kanske 150-200 morgonpigga (?) personer, mestadels pensionärer, som  vill delta i firandet.

Det första året minns jag att vi verkligen kände att vi bidrog till att sänka medelåldern. Hur som, det är faktiskt en lite udda upplevelse, även om kvaliteten på underhållsinslagen varierar stort. I år, precis som tidigare, stod Röda Korsets damkör för sången. Mycket kan man säga om de röd-vitklädda damerna, men sjungandet är kanske inte deras främsta meriter. Därefter underhölls vi av en lokal diktare, som inte heller i år hade fått till något som kommer att gå till historien som ett litterärt mästerverk. Det hela avslutades naturligtvis med unison sång och "Du gamla du fria..." ekade mellan husen.

Därefter serverades gratis kaffe och bulle och det bildades snabbt en kö av pensionärer med rollatorer. MIML och jag föredrog dock att gå hem och tillreda egen frukost, vilken avnjöts på balkongen. Från balkongen kan vi njuta av den här utsikten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0