...och nu över till något helt annat!

Jag har förstått att de flesta (?) moderna människor idag har en GPS, vissa till och  med i sin mobil. Även detta hushåll har sedemera införskaffat en sådan. Det berodde inte på att MiML insisterade. Tvärtom, hans förhållande till tekniska prylar är inte så imtimt om man säger så. Nej, initiativet var helt och hållet mitt. Apparaten inhandlades inför vår fyra veckor långa sommarsemester i Spanien, i vilken hyrbil inkluderades och jag såg framför mig otaliga utflykter till spanska vingårdar och underbara stränder. För att något blidka MiML laddade jag apparaten med Svennis röst. Detta visade sig dock inte vara något större genidrag.  Jag vet inte om det berodde på Svennis släpiga röst, hans stundtals dåliga vitsar eller mina egna tillkortakommanden, men hur som så tog t ex resan från Benidorm till Alicante ca 5 gånger så lång tid som den borde. Å andra sidan fick vi verkligen se många intressanta industriområden som vi förmodligen annars hade missat helt.

Apparaten och jag har under hand bekantat oss lite bättre och igår lyckades den faktiskt ta mig och kollegan Cina till vårt kontor i Norrköping med bara ett enda "om möjligt gör en u-sväng". Detta tyckte vi båda var mycket bra jobbat.

Det är dock på sin plats att utfärda en liten varning till er som eventuellt står i begrepp att införskaffa en sån här vägvisare. Man bör inte alltid följa röstens (oaktat det är Svennis, Astrids eller någon annans). T ex fick vi under resan uppmaningen att på motorvägen mellan Katrineholm och Norrköping "stanna i vänster körfält", vilket faktiskt kändes helt livsfarligt och vi därför valde att negligera. Dessutom får man viss, helt onödig information. Som t ex att den ständigt säger "avfart" oavsett man tänkt sig att åka av eller ej. Varför då, undrar vän av ordning. Vore det inte bättre för trafiksäkerheten att få veta när kommer en påfart, så att man kan hålla sig undan? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0