Curlingmamma - NOT...

Efter en viss telefon- och sms-kontakt med yngsta dottern med anledning av hennes femtioelfte flytt gjorde jag, spänd av förväntan inför kvällens premiär av en ny dokusåpa, Ung och bortskämd, gjorde jag curlingtestet på SVT:s hemsida. Resultatet gav inte så stor anledning till oro:
"Du fick 13 poäng av 30 i Curl-o-metern. Du är inte i riskzonen att bli en curlingförälder. Ibland velar du dock, det finns stunder då det är en tunn linje  mellan att stötta sina barn och att inte låta dem lära sig bli vuxna." 

Den nya dokusåpan går ut på att tio unga vuxna (?) som vanligtvis är omhuldade och omhändertagna till det yttersta skall bo ihop och tvingas att klara vardagliga saker som att städa och laga mat. Enligt förhandsinformation om ovan nämnda dokusåpa, av vilken jag i alla fall ska se det första avsnittet, finns det andra föräldrar som borde känna allvarlig oro. Som t ex föräldrarna till unge herr Daniel Afshinnejad, som hävdar att han ger sina föräldrar värdefull existens genom att låta dem hjälpa honom med vanliga överlevnadssysslor som att tvätta och laga mat. 
Han ser för egen del inte heller några problem med att dela bostad med föräldrarna! Undrar hur föräldrarna ser på det hela.

En mycket intressant detalj i den kommande såpaserien är utröstningsmomentet. Det är nämligen föräldrarna som skall rösta ut. Frågan är om detta kommer bli den första i den alltför långa räckan av dokusåpor där deltagarna verkligen kommer att önska att de blir utröstade och får flytta hem till bekvämligheten igen. Och frågan är vilket intresse föräldrarna har av att rösta ut/hem sina ungar...

Rätt övertygad är jag i alla fall om att inget av mina barn efter detta premiäravsnitt kommer att betrakta sin mamma som curlingmorsa!



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0