Julen ska dofta såpa...

Den som har besökt min blogg tidigare har möjligen noterat att jag har en viss förkärlek för att städa. Mina barn skulle nog kalla det mani, men de överdriver. Egentligen är det nog inte själva städandet jag gillar, mer känslan när det är klart. Som till jul till exempel. Just julen ska, enligt min mening, dessutom dofta såpa. Det är något jag fick med mig med bröstmjölken tror jag. Så var det när jag var liten och så ska det vara nu. Av det skälet har jag nu legat på knä en god stund och fingnuggat köksgolvet med såpindränkt mikrotrasa. Hade det gått att skura detsamma så hade jag självfallet valt den metoden. Nu är det emellertid så att köksgolvet i det Fribergska huset är handmålat. Med linoljefärg. Och fläckvis finns det dessutom rätt skapliga springor i plankorna. Rent blev det förhoppningsvis. Men vad i hela friden har hänt med såpan? Den doftar inte likadant som när jag var barn, inte alls lika gott. Och den lämnar definitivt inte efter sig samma känsla av nysvabbat! Till yttermera visso har golvet genom åren fått ett och annan skada, lite små hack och märken efter tappade föremål och liknande. Men det gör sig på bild :)



Grannen var över igår kväll. Vi berättade att vi haft funderingar på att måla golvet vitt. Han förfasades och påstod att märkena och hacken kallas patina. Och då känns det ju genast mycket bättre. Men var i hela friden kan man få tag i såpa som doftar såpa. Någon som vet?

Kommentarer
Postat av: Mira

Nej, måla absolut inte över ert vackra golv!!! Tycker det är underbart :-)



Här hemma doftar det lime och ättika. Lime och vatten i micron för att lösa upp matstänket och ättika (och vatten och diskmedel) för att putsa upp kristallkronan i hallen. Jag tyckte inte att det funkade så bra, fick ändå putsa prismorna - eller torka av för att få upp glansen - för hand. När man gör det förbannar man det faktum att man öht har kristallkronor. One down, three more to go...suck!!



Vad luktar såpan då?



/M

2011-12-21 @ 19:00:38
Postat av: Irene

Använd aldrig ÄKTA SÅPA på linoljefärg - Såpan löser linoljan såpa kan man bara använda på rena trägolv!

2012-12-03 @ 17:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0